Analyse kindertekeningen
Vormgeven van het mensfiguur
1. Het silhouet figuur ® het kind maakt in één onderbroken lijn het lichaam. Wat mij wel erg opvalt bij deze tekening, zijn de armen die aan de korte kant zijn. Het poppetje heeft géén nek en het gezicht is ook niet helemaal in verhouding.
2. Het silhouet figuur ® ook hier wordt er gebruik gemaakt van een doorgaande lijn. Ook hier kloppen de verhoudingen niet helemaal. Het hoofd is veel groter dan het lichaam en de armen zijn te kort. Er is wel knap gebruik gemaakt van details!
3. Beweging ® deze tekening is niet heel duidelijk, maar dit poppetje is in beweging. Je ziet dat er al meer gebruik is gemaakt van spieren en gewrichten. Ik vind vooral de benen hier erg goed gelukt! Hier zijn de verhoudingen al wel wat beter. Alleen ook hier zijn de armen weer aan de korte kant.
4. Kopvoeter met lijfaanduiding ® dit kind heeft een makkelijke weergave gebruikt van het lijfje. Erg grappig aan deze tekening, vind ik het hoofd van het poppetje. Ik vind dat dit dan wel weer mooi in detail is verwerkt. Ik denk dat het kind het gezicht belangrijk vond dan de rest van het lijfje. Ook hier zijn de verhoudingen niet juist. Het gezicht is veel groter dan het lijfje.
Vervolg les op het tekenen van mensfiguren
Ik denk dat mijn klas les nodig heeft in verhoudingen tekenen. Zo merk ik dat alle vier de tekeningen daar niet aan voldoen. Ik denk dat het goed is om samen met de kinderen (ik op het bord en de kinderen op een wit papiertje) een mensfiguur in verhoudingen te tekenen. Nadat ik dit heb uitgelegd en heb gedaan met de kinderen, mogen de kinderen zelf een mensfiguur tekenen (met alles erop en eraan) dat echt in verhouding klopt. Zo krijgen de kinderen echt een uitdaging waarmee ik dus ook de betrokkenheid creëer. Een vervolg les hier weer op, is dat de kinderen dan juist een mensfiguur moeten maken die helemaal uit verhouding is. Zo tekenen de kinderen op een bewuste manier hun mensfiguren.
Ik denk dat mijn klas les nodig heeft in verhoudingen tekenen. Zo merk ik dat alle vier de tekeningen daar niet aan voldoen. Ik denk dat het goed is om samen met de kinderen (ik op het bord en de kinderen op een wit papiertje) een mensfiguur in verhoudingen te tekenen. Nadat ik dit heb uitgelegd en heb gedaan met de kinderen, mogen de kinderen zelf een mensfiguur tekenen (met alles erop en eraan) dat echt in verhouding klopt. Zo krijgen de kinderen echt een uitdaging waarmee ik dus ook de betrokkenheid creëer. Een vervolg les hier weer op, is dat de kinderen dan juist een mensfiguur moeten maken die helemaal uit verhouding is. Zo tekenen de kinderen op een bewuste manier hun mensfiguren.
Mensfiguur in de ruimte
1. Fase 3 – Onderrand is de grondlijn. Het kind heeft alles op de onderrand van het papier getekend. Ik vind het mooi om te zien hoe goed dit kind in details heeft gewerkt, zoals de cameraman en het scorebord. Het kind zit ook een klein beetje in fase 7 – het toepassen van diepte. Ik kan namelijk een stukje onder het podium kijken. Het kind moet haast wel ervaring hebben met dit soort situaties.
2. Fase 3 – Onderrand is de grondlijn. Ook hier staat alles op de onderrand van het papier. Het kind heeft veel gebruik gemaakt van detail. Zo heeft ze bijvoorbeeld de televisie vanaf de zijkant getekend. Het kind heeft ook gebruik gemaakt van transparantie. Ik kan namelijk zien dat er buiten wolken zijn en dat het sneeuwt.
3. Fase 3 – Onderrand is de grondlijn. Dit kind heeft ook de onderrand als grondlijn gebruikt. Het poppetje staat wel op een soort van rots. Wat ik erg leuk vind aan deze tekening, is dat het poppetje precies onder een wolk staat waar regen uit komt.
4. Fase 7 – Het toepassen van diepte. Ik vond het moeilijk om deze tekening te analyseren. Het kind heeft namelijk het poppetje en de kat van dichtbij getekend. Dus ik denk dat er wel gebruik is gemaakt van diepte. Je ziet dat het poppetje en de kat in een huis zijn waar het kind een klok en fotolijstjes heeft getekend. Dit kind kan mooi tekenen, ook als je kijkt naar de lolly. Ze heeft de oranje lijntjes zo getekend dat het lijkt alsof de lolly in 3D is.
Vervolg les op het tekenen van omgeving
Wat mij erg opvalt, is dat mijn klas vaak de onderrand van het papier gebruikt als grondlijn. Ik denk dat het een leuk idee is om juist de kinderen daar in te laten variëren. Als ik hun tekeningen laat zien waarin dit niet gebeurt dan denk ik dat dit voor de kinderen een eyeopener is. Zo zou ik een tekenles kunnen geven waarin de kinderen juist niet de onderrand van het papier mogen gebruiken als grondlijn. Hierdoor stimuleer ik de kinderen in hun ontwikkeling.
Wat mij erg opvalt, is dat mijn klas vaak de onderrand van het papier gebruikt als grondlijn. Ik denk dat het een leuk idee is om juist de kinderen daar in te laten variëren. Als ik hun tekeningen laat zien waarin dit niet gebeurt dan denk ik dat dit voor de kinderen een eyeopener is. Zo zou ik een tekenles kunnen geven waarin de kinderen juist niet de onderrand van het papier mogen gebruiken als grondlijn. Hierdoor stimuleer ik de kinderen in hun ontwikkeling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten