Dit is een typisch voorbeeld van een kleutertekening. De leerling heeft ‘de mens’ als grootste wezen op het papier getekend. Het hoofd is hierbij het grootst.
De leerling zit wel al in een later stadium waarin het emotioneel gekleurde weergave overheerst. Ze heeft een silhouet figuur getekend. De armen en het lijf zijn in een ononderbroken lijn getekend. Ook de benen zijn aan elkaar verbonden. Ze is al meer bezig met realistischere kenmerken. Het poppetje is bijvoorbeeld niet doorzichtig. Op het gezicht zitten zowel een mond, ogen en een neus. Ook op de blaadjes van de bloemen zijn details aangebracht. Je ziet de nerven op het blad.
De leerlingen heeft gebruikt gemaakt van verschillende kleuren voor het hoofd, de benen en het lichaam. Ook de mond en ogen hebben verschillende kleuren.
De leerling heeft de motieven allemaal keurig op een rijtje gezet, waarbij de onderrand de grondlijn is. Boven in de tekening is de lucht.
Uit het schema kun je aflezen dat, doormiddel van mijn bevindingen, deze leerlingen tot de leeftijdsfase oudste kleuter behoort.
De leerlingen heeft een draadfiguur getekend. Hierbij zijn alleen de ogen, mond, neus en haren getekend. De armen en de benen komen vanuit de buik. Opmerkelijk is dat de leerling niet het hoofd groter heeft getekend dan de rest van het lichaam.
Het poppetje is duidelijk getekend vanuit een voorkeurs kleur. Het hele lichaam is met de kleur paars getekend.
De onderrand is gebruikt als grondlijn. Hierbij is ook gras getekend, wat uiteraard de kleur groen is. Boven aan het papier is de lucht getekend, dat de kleur blauw heeft gekregen. Ook de zon is in boven aan het papier getekend. De stralen van de zon zijn hier niet bij vergeten, deze uiteraard in de kleur geel. De leerling heeft zich hierbij laten inspireren door werkelijkheid.
In de lucht vliegen allemaal hartjes. Dit zijn typische meisjes kenmerken, het versieren van de tekening.
Uit het schema blijkt dat de leerling in de leeftijdsfase middelste kleuter zit.
De leerlingen van deze tekening heeft de armen getekend op de manier van het stadium complete mensfiguur. De benen daarentegen zijn weer getekend vanuit de fase draadfiguur. Opmerkelijk is dat de leerling dan weer wel een nek heeft getekend en de mouwen van een T-shirt. Het mensfiguur is groter dan de regenboog op de achtergrond. Het is duidelijk dat ze de mensfiguur nog als belangrijkste vorm binnen de tekening ziet.
De mensfiguur is getekend vanuit een voorkeurskleur. Het gehele lichaam is met de kleur rood getekend. De regenboog op de achtergrond is getekend met verschillende kleuren, zoals ook bij de regenboog hoort. Deze kleuren staan alleen niet op volgorde als bij een werkelijke regenboog.
Op de achterkant van het papier heeft de leerlingen allemaal hartjes getekend. De hartjes zijn allemaal met een andere kleur getekend. Er zijn ook twee regenboog harten getekend. Het versieren van de ruimte is een typisch kenmerk van een meisje. Ook het gebruik van 8 of meer kleuren is een typisch kenmerk.
Deze leerling bevind zich volgens het schema in de leeftijdsfase middelste kleuter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten