vrijdag 20 januari 2012

Analyse kindertekeningen Bianca

Mensfiguur:
Draadfiguur/ complete mensfiguur: Deze leerling zit een beetje tussen deze twee stadia in. De sint heeft wel een mijter gekregen en een gezicht. Maar hij heeft al wel kleren aan en dubbelgetekende armen. Alleen nog niet op de goede hoogte en de leerlingen weet niet hoe die handen moet tekenen.


Draadfiguur/ complete mensfiguur: Op deze tekening zijn de twee buitenste poppetjes complete mensfiguren. Maar blijft het middelste figuur nog een stadia achter. Wel hebben ze alle drie meerdere details als petten, echte gezichten en een baard. Ook deze leerling weet niet hoe die handen moet tekenen.


Compleet mensfiguur/ mensfiguur ‘en profile’: Op deze tekening is duidelijk te zien dat er een compleet mensfiguur word getekend. Alleen niet in de juiste verhoudingen en hij mist handen. De leerling slaat alleen het stadium silhouet figuur over want ze tekent wel in losse delen. En toch is het poppetje op de fiets ‘en profile’ getekend. De armen komen dan ook uit het hoofd.




Silhouet figuur: deze tekeningen is een duidelijk voorbeeld van silhouet figuur. De leerling heeft de lijfjes in keer door getekend. De armen zitten dan ook op verschillende hoogte en de benen bij de piet zijn 1 geworden.


Ik zou de volgende les bezig gaan met het vormgeven van een mensfiguur. Waar zitten de armen, hoe kun je handen tekenen en hoe kan je het beste het boven en onderlijfje tekenen. Dus niet in 1 keer.


Ruimte:
Fase 5: twee of meer grondlijnen: op deze tekening zijn niet meer grond lijnen te zien. Maar het is wel getekend er ontstaat een soort vorm van diepte. De figuren die getekend zijn, zijn namelijk wel compleet.


Fase 5: twee of meer grondlijnen: deze leerling heeft meerdere grondlijnen getekend. En er ook vakjes van gemaakt. Ze wilde veel vertellen wat ze had gedaan in haar kerstvakantie dat ze zelf had bedacht vakjes te maken. Alles is wel getekend op de grondlijnen die ze zelf heeft getekend.


Fase 5: twee of meer grondlijnen: deze leerling wilde twee verhalen vertellen. Dus heeft twee grondlijnen getekend om op te kunnen tekenen. Op deze tekening is het bed goed getekend maar het poppetje dat erin ligt heeft nog een heel gezicht, dus kan niet echt liggen.


Fase 4: zelfgetekende grondlijn: deze leerling heeft het gras gebruikt als grondlijn. Alles past ook precies naast elkaar en overlappen elkaar niet. Totdat ze tralies wilde tekenen voor de giraf daar heeft ze geprobeerd overlapping te gebruiken alsof de giraf echt in zijn kooi stond.


Alle leerlingen zitten een beetje op dezelfde fasen. Wat ik als volgende tekenles zou geven is hoe je diepte kan tekenen. Hoe ze dat kunnen aan pakken. En hoe je overlapping gebruikt. Zodat ze niet meer alles precies naast elkaar hoeven te tekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten