Door het inscannen zie je de tekening niet helemaal goed. Deze leerling bezit vaardigheden uit fase 8. Je ziet dat er lijnperspectief wordt gebruikt aan de linker kant, dit zorgt voor diepte in de tekening. Het lijkt nu net of er nog iets achter de berg is. Ook is er overlapping te vinden in de tekening. Dit zie je terug bij de bergtoppen.
In deze tekening zie je een zelf getekende grondlijn uit fase 4. Wat hier wel opmerkelijk aan is, is dat de koe hier echt ‘op’ staat. De koe had in het hele gebied onderaan kunnen staan. Ook zie je overlapping met het hek, de koe staat er goed voor. Hierdoor ontstaat er wat diepte in de tekening.
In deze tekening zie je een horizon, maar de boom staat op een andere grondlijn. Er ontstaan onbedoeld diepte in de tekening door twee grondlijnen zoals in fase 5. Er zitten ook perspectivische dingen uit fase 8 in de tekening. De boom staat op de voorgrond en de zon is verderop.
De tekening heeft meerdere grondlijnen en gaat hierdoor richting perspectief. Dit kun je zien in de lijnen van de startbaan waar de voertuigen op staan en dat de tribune langs de zijkant staat. Je ziet dus fase 5 in de tekening en het gaat richting dingen uit fase 8.
Ik denk dat dit mensfiguur in fase 6 te plaatsen is: silhouet figuur. Het mensfiguur is in één ononderbroken lijn getekend. Je ziet ook de fouten uit deze fase in de tekening. De armen zijn bijvoorbeeld veel te hoog, recht in één lijn met de schouders, getekend.
In deze tekening van een mensfiguur zie ik al meer beweging. De armen zijn dynamisch getekend (fase 8). De rest van het lichaam is nog fase 6. Van het gezicht is een vraagteken gemaakt. Gezichten zijn lastig om te tekenen dus ik zou hieruit kunnen opvatten dat de leerling dit te moeilijk vindt om te tekenen.
Ook in deze tekening zie ik dat de armen wat dynamischer zijn getekend waardoor er iets van fase 8 is te zien. Ook zijn de voeten niet allebei naar buiten of in één richting getekend. In deze tekening zie je bijna geen details van een gezicht.
Op deze tekening is opnieuw weinig aandacht besteed aan het gezicht van het mensfiguur.
Mensfiguur:
De mensfiguren van de leerlingen zijn verschillend, maar ze hebben allemaal geen goede verhoudingen en ik merk dat de leerlingen het tekenen van gezichten nog erg lastig vinden. Op geen van de vier tekeningen is echt geprobeerd om een goed gezicht te tekenen. Ik zou naar aanleiding van deze tekeningen kiezen voor een les over beweging brengen in een tekening van een mensfiguur, over de verhoudingen van het mensfiguur of over het tekenen van het gezicht van een mensfiguur geven.
Uiteindelijk zou ik kiezen voor het gezicht van een mensfiguur. Ik zou hierbij de verhoudingen bespreken aan de hand van een ‘schema’.
De mensfiguren van de leerlingen zijn verschillend, maar ze hebben allemaal geen goede verhoudingen en ik merk dat de leerlingen het tekenen van gezichten nog erg lastig vinden. Op geen van de vier tekeningen is echt geprobeerd om een goed gezicht te tekenen. Ik zou naar aanleiding van deze tekeningen kiezen voor een les over beweging brengen in een tekening van een mensfiguur, over de verhoudingen van het mensfiguur of over het tekenen van het gezicht van een mensfiguur geven.
Uiteindelijk zou ik kiezen voor het gezicht van een mensfiguur. Ik zou hierbij de verhoudingen bespreken aan de hand van een ‘schema’.
a : Bovenste deel met het voorhoofd.
b : Middendeel met met ogen en neus.
c : Onderste deel met de mond.
b : Middendeel met met ogen en neus.
c : Onderste deel met de mond.
In een volgende les zou ik doorgaan met de ogen, neus, mond en oren te tekenen.
Omgeving:
De leerlingen hebben al een redelijk goed niveau. In alle tekeningen is wel iets uit fase 8 te vinden.
Ik zou toch aan de hand van deze tekeningen een les over perspectief geven. Ik zou dingen bespreken over hoe je een tekening diepte kunt geven.
Ik zou toch aan de hand van deze tekeningen een les over perspectief geven. Ik zou dingen bespreken over hoe je een tekening diepte kunt geven.
- De leerlingen kunnen gebruik maken van schaduweffecten, met donker en licht werken.
- De leerlingen moeten er bij de horizon goed op letten waar de punten in de verte verdwijne
- De leerlingen moeten er bij de horizon goed op letten waar de punten in de verte verdwijne
Geen opmerkingen:
Een reactie posten